(LA)HORDE / Ballet national de Marseille: Age of Content
-
3 esitystä
26.5-28.5.2026
-
Kokonaiskesto
1 H 15 min (ei väliaikaa)
-
Tila
Erkko-sali
-
Liput
56,50–29 €
Esitysajat
ti 26.5. klo 19.30
ke 27.5. klo 19.30
to 28.5. klo 19.30
Esittely
Runollinen, intensiivinen ja poliittisesti latautunut teos tämän hetken puhutuimmalta tanssitaidekollektiivilta.
Pariisin undergroundista ponnistaneet Marine Brutti, Jonathan Debrouwer ja Arthur Harel ovat tehneet (LA)HORDE-triostaan uuden ajan taiteen suunnannäyttäjän – hypetetyn ilmiön, jonka vaikutus ulottuu näyttämötaiteen ohella muotiin, elokuvaan ja musiikkiin. Vuodesta 2019 kollektiivi on johtanut Ballet National de Marseillea ja nostanut ryhmän kansainvälisen nykytanssin keskiöön.
(LA)HORDE tunnetaan post-internet-tanssia tutkivista teoksistaan, jotka tarkastelevat verkossa syntyneitä ja leviäviä liikkeen muotoja sekä digitaalisen kulttuurin tapaa uudistaa kehon esittämistä. Teokset ammentavat muodista, videopeleistä ja klubiskenestä tuoden näyttämölle virtuaalimaailman ja populaarikulttuurin estetiikan.
Ylistetty Age of Content on kollektiivin vaikuttava voimannäyte; visuaalisesti näyttävä teos siitä, miten digitaalinen aikakausi uudistaa ruumillisuutta, halujamme ja tapaamme olla yhteydessä toisiin.
Teoksen nimi on sanaleikki: se viittaa sekä sisältöä tulvivaan aikakauteen että ikärajaan, jolloin ihminen katsotaan kykeneväksi antamaan seksuaalisen suostumuksensa. Mutta missä määrin hallitsemme enää omaa kehoamme – omaa suostumustamme – virtuaalisessa maailmassa?
Näyttämöllä 18 Ballet National de Marseillen tanssijaa liikkuu kuin videopelissä. Avatarmaiset hahmot esittävät erilaisia virtuaalisista maailmoista tuttuja tanssityylejä, kuten jumpstylea, twerkiä, voguea ja lisäksi mm. 1970-luvun postmodernin tanssin kaikuja. Eri vaikutteet ja estetiikat punoutuvat yhteen tulevaisuuden sähköiseksi tanssihybridiksi.
Age of Content is a pompous post-postmodern, post-Barbie and post #MeToo opera
– Resmusica
Esitykset ovat osa Tanssin talon merkittävät kansainväliset vierailut -sarjaa, joka tuo Suomeen vuosina 2024-2027 tanssin kiinnostavimpia ryhmiä ja tekijöitä maailmalta. Sarja toteutetaan Jane ja Aatos Erkon säätiön tuella.
(LA)HORDE
Taiteilijat Marine Brutti, Jonathan Debrouwer ja Arthur Harel perustivat (LA)HORDEn vuonna 2013. Heidän nimensä näkyy niin tanssissa, muodissa, elokuvassa kuin teatterissa uuden ajan äänitorvena, minkä osoituksena popikoni Madonna pyysi (LA)HORDEA toimimaan taiteellisena johtajana osalle Celebration-kiertuettaan. Kollektiivi on johtanut Ballet national de Marseillea vuodesta 2019. He ovat alusta alkaen toteuttaneet yhteistyöhön perustuvia projekteja eri alojen yhteisöjen kanssa, mikä on synnyttänyt useita monitaiteisia teoksia.
Elokuvien ja esitysten (Novaciéries, 2015; The Master’s Tools, 2017; Cultes, 2019; Ghosts, 2021) sekä koreografisten teosten (Night Owl, 2016; To Da Bone, 2017; Marry Me in Bassiani, 2019; Room With A View, 2020) kautta (LA)HORDE tarkastelee tanssin poliittisia ulottuvuuksia ja kartoittaa erilaisia koreografisia kapinan muotoja, jotka liikkuvat reiveistä perinne- ja some-tanssien maailmaan. Internetin luomien uudenlaisten tanssin ja kehon esittämis- ja leviämistapojen tutkimus on johdattanut heidät käsitteeseen ”post-internet-tanssit”. (LA)HORDEn mielestä tanssi on yhtä aikaa herkkä ja poliittinen tila, jossa on paitsi lupa, myös velvollisuus käsitellä yhteiskunnallisia kysymyksiä – rasismia, seksuaalisuutta ja valtaa.
Katso traileri
Katso kuvat
Tekijät
Taiteellinen konsepti ja ohjaus: (LA)HORDE — Marine Brutti, Jonathan Debrouwer, Arthur Harel
Koreografia: (LA)HORDE yhteistyössä Ballet national de Marseillen tanssijoiden ja harjoitusohjaajien kanssa
Taiteelliset assistentit: Nadia El Hakim, Laure Bruno
Koreografiset yhteistyökumppanit: Valentina Pace, Jacquelyn Elder, Angel Martinez Hernandez, Julien Monty
Lavastus: Julien Peissel
Lavastuksen tekniset asiantuntijat: Rémi d’Apolito, Julien Parra
Taustavisuaalit: Frederik Heyman
Musiikki: Pierre Avia, Gabber Eleganza, Philip Glass
Äänisuunnittelu: Jonathan Cesaroni
Valosuunnittelu: Eric Wurtz
Valoassistentit: Gaspard Juan, Vincent Ribes
Pukusuunnittelu: Salomé Poloudenny
Pukuassistentit: Nicole Murru, Sandra Pomponio, Minok Terre
Kampaukset: Charlie Le Mindu
Kampaaja-assistentti: Sky Flores
Stunttivalmennus ja konsultointi: Stunt Workshop International – Amedeo Cazzella, Alex Vu, Malik Diouf, Yann Brouet, Jonathan Bernard, Patrick Tang
Lauluvalmennus: Deborah Bookbinder
Tutkimus ja dokumentointi: Timothée Engasser
Tanssijat, Ballet national de Marseille:
Sarah Abicht, Nina-Laura Auerbach, Alida Bergakker, Isaïa Badaoui, Izzac Caroll, João Castro, Titouan Crozier, Myrto Georgiadi, Nathan Gombert, Eddie Hookham, Ibai Jimenez, Nonoka Kato, Yoshiko Kinoshita, Amy Lim, Jonatan Myhre Jørgensen, Aya Sato, Paula Tato Horcajo, Elena Valls Garcia, Nahimana Vandenbussche, Antoine Vander Linden
Lavarakenteet:
Rakennettu yhteistyössä seuraavien tahojen kanssa: MC2:n verstaat (Maison de la Culture de Grenoble, kansallinen näyttämö), Sud Side – Les Ateliers Spectaculaires (Marseille), Atelier Contrevent, Soudure Duret sekä osallistujat: Julien Parra, Dimitri Bovas, Théophile Eschenauer, Christophe Lanes, Sébastien Mathé, Milan Petrucci, Kostia Pozniakoff
Hydrauliikkaohjaus: Luís Parra
Lavasteet ja rekvisiitta: Cristian Zurita
Näyttämömestari: Rémi d’Apolito
Erityiskiitokset Ballet national de Marseillen vakituiselle ja tilapäiselle henkilökunnalle.
Lipputiedot
Peruslippu | A 56,50 – B 51,50 €
Eläkeläislippu | A 51,50 – B 46,50 €
Alennuslippu | A 34,50 – B 29 €
Ammattilaislippu | A 34,50 – B 29 €
PWYC | Esitykseen on myynnissä myös pieni määrä ”Pay What You Can”-lippuja. PWYC-lipuilla halutaan lisätä näytösten saavutettavuutta ja tarjota haastavasta taloudellisesta tilanteesta riippumatta mahdollisuus kokea Tanssin talon esityksiä. PWYC-lipuissa voi valita eri hintavaihtoehdoista itselle parhaiten sopivan lipun hinnan. Saatavilla Lasipihan myyntipisteestä sekä täältä. Lue lisää Pay What You Can -lipuista ja muista lippukäytännöistä. Lippuja on myynnissä rajallinen määrä. Lippujen ostorajoitus on 1 kpl.
Erkko-salin katsomossa ei ole merkittäviä näköesteitä, ja katsomo mahdollistaa hyvän näkyvyyden myös reunapaikoilta. Tämän vuoksi katsomo nousee jyrkästi. Huomioithan, että taaemmille riveille noustaan portaikkoa pitkin eikä katsomoon ole hissiä.
Lippuja on saatavilla verkkokaupan lisäksi Kaapelitehtaan Lasipihan myyntipisteestä. Olethan lippukysymyksissä yhteydessä: info@tanssintalo.fi